Het aanbod aan fietsen met een elektrische aandrijving is ondertussen gigantisch. Door het grote aanbod aan elektrische fietsen bij de fietsenwinkel raak je dan al snel overdonderd. Ik heb in dit artikel een aantal tips beschreven waar je op moet letten bij de aankoop van een elektrische fiets.
1. De accu
Het belangrijkste onderdeel van de elektrische fiets is natuurlijk de accu. Deze zorgt voor de stroom naar de motor. Met een standaard accu kun je in de regel gewoon goed uit te voeten als je de fiets gebruikt voor de dagelijkse dingetjes zoals je boodschappen. De capaciteit van de accu is daar net genoeg voer. Omdat de accu één van de duurste onderdelen is bij een elektrische fiets is bij de standaard accu’s de capaciteit niet hoog.
Een standaard fietsaccu heeft een vermogen of capaciteit van 300 Wh. Goed genoeg dus voor een paar kilometer naar de stad. Een rondje fietsen door de gemeente of de omgeving lukt ook nog wel. Alleen voor woon-werk verkeer is het misschien te weinig. De Wh-waarde geeft dus niet alleen de capaciteit aan maar is ook een goede vergelijker voor de actieradius van de elektrische fiets.
2. De plek van de accu
Een fiets accu is niet bepaald licht te noemen, voor een goede balans op de fiets is de plek van de accu dus best belangrijk. De plek wordt ook vaak bepaald door de plaatsing van de motor van de elektrische fiets. Een e-bike met een zogenaamde voorwiel motor heeft een accu vaak onder de bagagedrager.
Heeft je fiets een middenmotor dan is de keuze voor een accu aan de zadelstang of onder de framebuis een aanrader voor een betere balans.
Bij steeds meer e-bikes worden de accu’s verwerkt in de stangen van het frame. Deze zogenaamde intube accu’s zorgen voor een betere stabiliteit en het valt bijna niet op dat je op een elektrische fiets zit. Nadeel is dan weer dat je de accu niet van de fiets kunt halen waardoor opladen weer lastig kan zijn.
3. Welke accu heb je nodig?
Hierboven beschreef ik al dat de capaciteit van een accu voor je elektrische fiets wordt uitgedrukt in Wh. Hoe meer Wh hoe hoger de actieradius van je fiets. Deze actieradius is natuurlijk ook afhankelijk van een aantal andere factoren zoals:
- Hoeveel trap je zelf mee
- De temperatuur buiten (accu’s verliezen best wat energie als het kouder is buiten)
- Hoe zwaar is de fiets (en niet geheel onbelangrijk, hoe zwaar ben je zelf)
Het onderstaande tabelletje geeft aan wat je kunt doen met een accu. In de tabel gaan we uit van de de ideale omstandigheden.
Actieradius ( in kilometer) | 300 Wh | 400 Wh | 500 Wh |
Eco | 111 | 151 | 191 |
Tour | 65 | 88 | 110 |
Sport | 60 | 69 | 87 |
Turbo | 44 | 60 | 57 |
Het prijsverschil tussen de verschillende accu’s is best groot. Bekijk dus goed of je het extra vermogen wel nodig hebt. Om je een voorbeeldje te geven: het prijsverschil tussen de 300 Wh en de 400 Wh accu ligt rond de 150 euro.
4. De motor
De elektrische motor is jou steun en toeverlaat bij het fietsen. Je kunt de motoren onderverdelen in drie groepen.
- motor in het voorwiel
- motor in het achterwiel
- de middenmotor met aandrijving op de trapas
Voorwielaangedreven e-bikes
De elektrische fietsen met een motor in het voorwiel zijn een beetje aan het uitsterven. Dat is best vreemd want de voordelen van deze manier van aandrijven zijn best groot.
- goedkoper
- makkelijker in onderhoud
- gesloten systeem
- minder weerstand
De nadelen zijn er ook en het is natuurlijk een persoonlijke keuze of je deze kunt wegstrepen tegen de voordelen
- meer kans op slippen
- onnatuurlijk gevoel
- zwaarder sturen door gewicht in het voorwiel
E-bikes met een achterwiel aandrijving
Je kunt deze vorm van aandrijving het beste vergelijken met een duwtje in de rug. Het voelt namelijk best lekker aan en een stuk natuurlijker dan bij de voorwielaandreven fietsen die eerder een trekkende beweging maken.
Een elektrische fiets met achterwiel aandrijving is bijna altijd voorzien van een derailleur. Daarmee hebben we gelijk een nadeel te pakken want dit soort open systemen worden veel sneller vies en zijn gevoelig voor vuiligheid. Daarbij kost het overbrengen van de kracht meer energie dus ben je al snel gebonden aan een accu met een hoger vermogen.
De e-bikes met een middenmotor
Als ik nu zou moeten kiezen voor een elektrische fiets dan is de keuze voor een fiets met een middenmotor. Waarom? Dat ga ik je puntsgewijs uitleggen.
- Het fietst een stuk natuurlijker
- De aandrijving is direct merkbaar en voelt lichter
- Het zwaartepunt ligt in het midden van de fiets wat de balans ten goede komt.
Bijna alle bekende merken zoals Gazelle, Batavus, Trek, Sparta en Stella hebben tegenwoordig een groot aanbod in e-bikes met een middenmotor.
5. Aandrijving
We hebben de motor besproken, alles wat je moet weten over de accu hebben we gehad maar nu gaan we het hebben over hoe alles dan in beweging komt.
Bij de klassieke fiets kennen we de fietsketting. Deze moet je regelmatig smeren en op een gegeven moment is de rek eruit en is de ketting versleten.
Bij e-bikes wordt steeds vaker gebruik gemaakt van de zogenaamde beltdrive. Dit is een riem gemaakt van een sterke kunststof met een vertanding aan de binnenzijde. De riem heeft een groot aantal voordelen:
- Hoeft niet gesmeerd te worden
- Makkelijk schoon te houden
- Gaat langer mee
- Minder weerstand
- stiller
Er zijn ook nadelen aan de beltdrive, je hebt namelijk een type frame nodig met voldoende ruimte om de riem te kunnen monteren. De riem is tenslotte aan één stuk gemaakt in tegenstelling tot de ouderwetse fietsketting welke je aan elkaar moet verbinden.
Een ander nadeel is dat een riem niet werkt met een derailleur. Zonder heel technisch te worden heb je dus een versnellingsnaaf nodig. Dat maakt een fiets met een riemaandrijving wel wat duurder. Deze meerprijs weegt echter wel op tegen het gemak en tegen de kosten van minder onderhoud.