Elektrische fiets

Je ziet ze tegenwoordig overal; elektrische fietsen. Nog niet zo lang geleden hadden ze de reputatie om alleen voor senioren te zijn. Maar dat idee is snel omgeslagen door de vele pluspunten die elektrische fietsen hebben. Je ziet daarom mensen uit alle leeftijdsgroepen op e-bikes rijden. Er is bovendien heel wat meer te kiezen bijgekomen. Want er zijn inmiddels er veel verschillende soorten elektrische fietsen.

De verschillende types elektrische fietsen

Gewone fietsen komen in allerlei soorten en maten. Inmiddels is dat ook met e-bikes het geval. Je hebt bijvoorbeeld modellen die speciaal voor het gebruik in de stad zijn. Die zijn lekker stevig en hebben zo min mogelijk kwetsbare onderdelen. Als dat nog niet robuust genoeg is, dan kun je kiezen voor een zogenaamde transportfiets. Daar zitten bijvoorbeeld geen versnellingen op en ze hebben over het algemeen een frame met dikke buizen.

Elektrische hybride fietsen hebben juist wel veel versnellingen. Deze fietsen zijn vooral geschikt voor langere afstanden. Voor ouders met jonge kinderen zijn er speciale modellen. Die hebben een dubbele standaard voor extra balans en zekerheid. Je fiets blijft daardoor gewoon rechtop staan met een of twee kinderzitjes. Deze zitjes zijn bovendien extra makkelijk te monteren op e-bikes voor moeders en vaders.

De Speed Pedelec is een verhaal apart

Elektrische fiets met middenmotor

In de afgelopen jaren hebben Speed Pedelecs een stormachtige introductie in Nederland doorgemaakt. Met deze fietsen kun je een snelheid van 45 kilometer per uur bereiken. Dat maakte de fietsen van dit type direct razend populair. Maar de hoge maximumsnelheid levert ook beperkingen op. Want sinds 2017 is dit officieel een bromfiets. Dat betekent dus ook dat je een helm moet dragen wanneer je op een Speed Pedelec zit.

De positie van de motor in een elektrische fiets

Als je van plan bent om een elektrische fiets aan te schaffen, dan heb je wellicht al gehoord over de verschillende plekken voor de motor. Over het algemeen zijn dat er drie; bij het voorwiel, het achterwiel en in het midden. Het overgrote deel van de moderne e-bikes heeft een middenmotor. Dat komt omdat deze het meest populair zijn door de natuurlijke rijervaring. Bij een motor in het voorwiel krijg je al snel het idee dat je naar voren wordt getrokken. Dat vinden de meeste mensen een stuk minder prettig. Een achterwielmotor levert ook veel comfort op. Dit type wordt nog veel gebruikt bij e-bikes waarbij snelheid de belangrijkste eigenschap is.

Verschillende plekken om de accu te plaatsen

Om de motor aan te kunnen drijven is er uiteraard een accu nodig. Bij e-bikes kunnen die op drie plaatsen worden geïnstalleerd. De meeste bekende locatie is waarschijnlijk bij de bagagedrager. Dat is een goede plek voor een accu. Er is ruimte en je kunt de batterij makkelijk wegwerken met fietstassen. Het enige nadeel is dat de accu vrij hoog zit. Dat leidt tot een minder goede balans doordat het zwaartepunt ook hoger komt te liggen. Een andere mogelijkheid is om de accu direct op het frame te monteren. Dat gebeurt vaak onderaan, tussen en voorwiel en de trappers. Voor de balans is dat wel goed. Maar veel consumenten vinden dit een minder mooie oplossing.

Een geïntegreerde accu is populair

De meest gewilde optie is zonder meer de geïntegreerde accu. Die is volledig in het frame weggewerkt. E-bikes met een dergelijke accu zien er dus erg aantrekkelijk en strak uit. Tegelijkertijd hebben fietsfabrikanten de mogelijkheid om de accu bijna zo groot mogelijk te maken als ze willen. Hierdoor beschikken deze elektrische fietsen over een grote actieradius.